torsdag 20. mai 2010

Hva gjør man?

Zita halter framdeles og har det ikke bra. Entur på spa hos Auadog (Takk for gaven Teresa)  en liten opptur enn så lenge for dyret og meg, hun hadde en fin stund.
Har blitt mer og mer oppmerksom på klumper/fortettninger rund på kroppen, og da det ble registert noe i hø. bakfot ble jeg ikke særlig mer lystig. I tillegg har dyret mistet mye myskelmasse i hø. bakfot. Hun bruker ikke full belasting, men bare foten som et støttepunkt.
I og med at hun har variert så mye, fra leken lystig flatt til 3 beins dyr over tid nå, samt klare endringer i gemytt og utfall senere tid bar det i dag til veterinæren igjen.
Fram med gamle rtg. bilder, som ikke viste noe spesielt. Nye derimot viste klare fortettninger i lymfe i h. bakfot. Ingen utslag av infeksjon på blodprøver. Hva er det??. Veterinæren kunne ikke si ut fra bilder, ergo ta biopsi/fjerne og vent på svar i en uke-14 dager. Takras hos undertegnede. Ny sedering og og inngrep på tirsdag, måtte ha en tenkepause på hva en gjør. Plager jeg dyret unødig??
Livet blir ikke det helt samme uten......, men hvor mye skal man utsette en hund for. Hun har svært begrenset bevegelses frihet nå som det er, og plages sterkt innimellom. Hva om hvis om atte men.... vil hun få det bedre etter å ha fjerne lymfekjertler?.... Skal hun plages med smerter etterpå.... Hvilke behandlig dersom om det ikke er/eller finner utav. Hode er fullt av spørsmål og delvis vekslende svar.
For øyeblikket er hun så groggy og raver rundt småturer på stuegolvet.
Har noen fornuftige tanker om det hele. Gi en lyd. Her er alt et rimelig surr.

3 kommentarer:

  1. Vel, du sier selv hun plages sterkt innimellom, kanskje det er på tide å la henne slippe og heller huske henne som en frisk hund enn å kanskje må se henne ha smerter i tiden framover?
    Jeg tenker du kommer fram til det riktige valget, og hva enn du gjør er det det riktige.
    Hvis alt går etter planen blir det forhåpentligvis pyrrevalper både hos meg og Dorte i slutten av juli...bare sånn i tilfelle du søker en ny lp-venn;)

    SvarSlett
  2. Vanskelige spørsmål og vanskelige valg. Dessverre er det bare du selv som vet best hva som er riktig for dere.

    Jeg måtte ta farvel med min gamle venn rett før påske, og det var en fryktelig tung avgjørelse. "Heldigvis" hadde ikke jeg noe valg, men verden raser like fullt sammen en tid. Jeg hører fortsatt tassingen hennes på parketten når jeg åpner fôrbøtta, jeg venter at hun skal runde hjørnet i stua i fullt firsprang like etter Lotta, og jeg kikker stadig etter henne når vi er på tur i marka.

    Selv om hun ikke er sammen med oss lengre, så er hun alltid hos oss, og gode minner fra utallige turer og opplevelser vil jeg bestandig ta med meg.

    Jeg VET hvor vanskelig dette er.....

    SvarSlett
  3. Uff ja. Dette er skikkelig vanskelig, Tony. Du skal i hvert fall vite at vi er mange som kommer til å støtte deg uansett hvilket valg du tar.
    Selv om det er helt for j... å avlive sin beste venn har jeg selv vært lettet over at jeg har klart å "gjøre det i tide" med mine to foregående hunder.
    Ingenting hadde vært bedre enn at Zita ble helt fin igjen selvsagt.
    Klem fra Svensken og meg

    SvarSlett